Ives Congar OP
Instytut Tomistyczny, Wydawnictwo W drodze
Warszawa — Poznań: 2018
492 s.
ISBN: 978-83-7906-115-0
Seria: Dominikańska Biblioteka Teologii, 7
Dystrybutorem publikacji IT
jest Wydawnictwo W DRODZE
„Postawieni przed zadaniem napisania tomu o tradycji, zostaliśmy zmuszeni do przestudiowania tego pojęcia najpierw pod kątem historycznym. Było to konieczne przede wszystkim dla zdobycia jasnego poglądu na to zagadnienie, gdyż w słowniku chrześcijańskim termin »tradycja« oznacza wiele rzeczy, zarazem odmiennych i pokrewnych. Wymagała tego także metodologia teologiczna, gdyż teologia interpretuje i konstruuje »dane«, które muszą uwzględniać dorobek składany przez wieki w skarbnicy chrześcijańskiego rozumu” (Y. Congar).
Pierwszy tom monumentalnego opracowania Yvesa Congara poświęconego tradycji, opartego na imponującej bazie źródłowej i literaturze tematu. Choć dzieło to powstało w 1960 roku, a więc jeszcze przed Soborem Watykańskim II, kwestie w nim podjęte są wręcz zaskakująco aktualne również dzisiaj. Co w Kościele należy do samej jego istoty, ustanowionej przez Jezusa i przekazanej przez apostołów, co zaś jest wynikiem historycznej ewolucji? Jak odróżnić prawdziwą i jedyną Tradycję od ludzkich tradycji? Kto w Kościele ma prawo zapoczątkowywania tradycji czy zmieniania tych już istniejących? W pierwszym tomie swego dzieła Congar zajmuje się przede wszystkim tym, jak na te i wiele innych pytań odpowiadano na przestrzeni wieków oraz jakie były powody, dla których odpowiedzi te w pewnych momentach historycznych się zmieniały.
Spis treści:
Wprowadzenie
Skróty i sigla używane dla częściej cytowanych słowników, serii wydawniczych, periodyków i dzieł
Skróty tytułów dzieł Tomasza z Akwinu
ROZDZIAŁ I. FAKT „TRADYCJI” W STARYM I NOWYM TESTAMENCIE
Porządek tradycji w „Kościele przed Kościołem”
Porządek tradycji w początkach chrześcijaństwa
Jezus a tradycje żydowskie
Święty Paweł i tradycja
Święty Łukasz i święty Jan. Tradycja
Depozyt tradycji
Przypisy do rozdziału I
ROZDZIAŁ II. OJCOWIE I KOŚCIÓŁ STAROŻYTNY
A) Tradycja dla ojców przednicejskich
Terminologia
Źródło tradycji
Tradycja a reguła wiary
Pisma a tradycja
Podmiot tradycji
Tradycja a kanon Pism
B) Tradycja dla ojców z IV i V wieku
C) Przykłady niespisanych tradycji apostolskich przytaczane przez autorów katolickich
D) Niektóre aspekty apostolskiej, patrystycznej i tradycyjnej lektury Pisma Świętego
Perspektywa sapiencjalna
Sposób powoływania się na Pismo Święte: Nowy Testament
Sposób powoływania się na Pismo Święte: ojcowie Kościoła (i liturgia)
Apendyks do rozdziału II, części D, przypisów 7 i 46
Przypisy do rozdziału II
ROZDZIAŁ III. ŚREDNIOWIECZE
A) Na Zachodzie
Głęboka biblijność średniowiecza
Tradycje niespisane
Przedmiot zainteresowania średniowiecza
Narodziny problemów krytycznych
B) Na Wschodzie
Ekskurs A. Wystarczalność Pism według ojców Kościoła i teologów średniowiecznych
U ojców Kościoła
W średniowieczu
Konkluzja
Ekskurs B. Trwałość revelatio i inspiratio w Kościele
Revelare, revelatio
Inspirare, inspiratio, suggestio
Przypisy do rozdziału III
ROZDZIAŁ IV. PROTEST REFORMACJI
Pismo Święte i tradycja u reformatorów
Podstawowa kwestia: relacja religijna
a) W jej naturze i statusie
b) Bardziej konkretnie w odniesieniu do poznania religijnego
Protestantyzm staje się religią księgi
Przypisy do rozdziału IV
ROZDZIAŁ V. SOBÓR TRYDENCKI I TEOLOGIA POTRYDENCKA
Dekret trydencki
Sine scripto traditiones, o których mówi sobór
Czy Pismo Święte i tradycje są dla soboru dwoma niezależnymi i komplementarnymi źródłami Objawienia?
Teologiczne uzasadnienie autorytetu szczegółowych tradycji
Przypisy do rozdziału V
ROZDZIAŁ VI. TRADYCJA I MAGISTERIUM OD SOBORU TRYDENCKIEGO DO 1950 ROKU
Świat stary i świat nowy. Ku pojęciu tradycji jako nauczania Magisterium
Sprzeciw wobec tej teologii w imię obiektywnego lub dokumentalnego pojęcia tradycji
Idea „żywej tradycji”. Katolicka szkoła tybińska
Tradycja i żywe magisterium w teologii rzymskiej, od Perronego (1824) do 1950 roku
Wielkie syntezy: Newman i Scheeben
Rozróżnienie między materiałem czysto historycznym a tradycją ważną pod względem dogmatycznym w kryzysie modernistycznym i w ruchu asumpcjonistycznym
Ekskurs C. – Granice wyznaczone władzy kościelnej lub jej sprawowaniu
- Papież ma władzę w ramach danej objawionej, a nie nad Objawieniem
- Władza kościelna polega na postępowaniu według wydanych wcześniej rozstrzygnięć doktrynalnych i dyscyplinarnych oraz na strzeżeniu tych rozstrzygnięć
Przypisy do rozdziału VI
Bibliografia
- Źródła
- Opracowania
Indeks osób